søndag 29. mai 2011

Oi, for en helg!

Humle på Kransvakkerøye i Botanisk hage (juli 2009).
Det har vært en hektisk og spennende helg, har knapt hatt tid til å inspisere på skyggebalkongen! Det har handlet om Vårtreffet i botanisk hage både lørdag og søndag, og selv om det nå merkes i både toppen og kroppen, kjennes det veldig bra! Det regnet både lørdag og søndag, men fokusert som en humle merker man jo knapt denslags. Heldigvis kom ikke søndagsregnet før arrangementet var så godt som ferdig. Da ble jeg til gjengjeld kliss våt, men man tørker jo opp etter hvert :-)

På lørdagen ble det meste gjort klart for søndagens arrangement, og søndagen var det oppmøte grytidlig (for meg), og så gikk det slag i slag hele dagen. Herlig med så mye folk i hagen, og noe av det kjekkeste med å selge planter på en sånn dag er jo alle de hyggelige menneskene :-) Jeg tror det har å gjøre med plantene - jeg har alltid bare møtt hyggelige hagefolk, derfor er jeg sikker på at det motsatte ikke finnes.

Det jeg liker minst på Vårtreffet, er de aller travleste periodene når mange vil handle samtidig. Det er hektisk på en positiv måte, men jeg skulle ønske at det var bedre tid til å prate planter og diskutere hage med alle som vil, for det er mange innom bodene som har masse erfaring eller spørsmål å dele.

Vår svenske sommerhage og PerogKari blogger om Vårtreffet.

Jeg må nesten ta med en fin opplevelse fra søndag morgen, mens jeg ennå var litt i koma. Jeg er nok et C- eller D-menneske, å stå opp veldig tidlig på en søndag er ikke bare-bare. Søndag morgen rakk jeg bare en kjapp brødskive, og like utenfor kjøkkenvinduet finnes skyggebalkongen. Mens frokosten ble spist i en fart, oppdaget jeg en liten humle som hadde frokost i Bacopa'en :-) Så hyggelig med insekter på balkongen, det er svært sjelden de finner veien opp hit! Og humler er dessuten mitt favorittinsekt. Det høres sikkert rart ut, men det var et vakkert øyeblikk :-) Jeg hadde så lyst å løpe ut og ta noen bilder, men det var det jo ikke tid til. Så jeg har istedet funnet fram et av mine mange gamle humlebilder.

Jeg kjøpte bare 4 stauder til feriehagen:
Hybridreinrose (Dryas suendermannii)
Skogsymre (Anemone sylvestris)
Klematisakeleie hvit (Aquilegia vulgaris clematidea)
Lerkeurt (Calandrinia foegiana)

Ha en flott ny uke!

5 kommentarer:

  1. Hei Bille. Så fint å lese at du har hatt en hyggelig og vellykket dugnadshelg i Botanisk hage! :-)
    Jeg var jo bare innom som tilskuer på Søndag fra 11.00 tiden og var veldig imponert over opplegg og utvalg! Dere gjør en flott jobb. Jeg prøvde å se etter om jeg kunne kjenne igjen deg, men så ikke så mange menn bak salgsbodene. Jeg var der i en veldig travel periode for selgerne, så jeg var glad jeg klarte å få kjøpt noe isop og lavendel til "middelhavshagen" jeg prøver å anlegge rundt drivhuset mitt.
    Ellers kjøpte jeg også anemone Sylvestris. Jeg fant en Hemerocallis Fulva Kwanso som jeg er kjempefornøyd med :-D Nydelige, fylte blomster.
    Ellers kjøpte jeg en Clematis Integrifolia og en Rudbeckia Laciniata "Kyss meg over gjerdet" på impuls :-) Jeg tror jeg må plassere den rudbeckiaen ved en hagegrind i bak- kant av hagen, for når jeg kom hjem viste den seg å være veldig gul og blir opp til nesten 2 meter høy.. ;-)
    Ha en riktig fin kveld Bille :-D

    SvarSlett
  2. Høres ut som du har hatt en flott og innholdsrik helg. Hadde jeg ikke hatt så mye å gjøre i egen hage, så skulle jeg tatt en tur til Botanisk, men det får bli en tur en annen dag på forsommeren. Takk for koselig hilsen på bloggen min, og ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for et flott Vårtreff. Det er klart det ble litt trangt ved bordene, samtidig er det yrende folkelivet noe av sjarmen. Tradisjonen tro kjøpte jeg planter jeg ikke kan, og må hjem for å finne ut at en bladamarant er kinesisk spinat. Like moro hver gang.

    SvarSlett
  4. Det var litt av et bilde du fikk der! Kjempeflott!
    ..Ja, det finnes bare blide folk blandt oss hage-og blomsterelskere;o)

    Ps! Jeg la meg til som følger hos deg tidligere, men var blitt "borte" av en eller annen merkelig grunn.. Skjedde vel da det var mye tull på Blogger.. Nå er jeg her igjen, ihvertfall:-)

    Ha en fortsatt strålende uke!
    Heleneklem

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige kommentarer :-)

    Stein: Jeg var vel muligens den eneste hanen i kurven bak bodene på plassen, så ikke så rart om du ikke fant meg. Men den dagliljen, fant du den i Oldemors hage boden? Jeg glemte helt å sjekke utvalget der... Kyss meg over gjerdet (gjerdesolhatt) er fin, er det den som vokser i oldemorshagen så er den fylt, og vokser ved porten mot vest, bak kjempekragene.

    Grethe: Neste år er du akkurat like mye velkommen tl Vårtreffet, sees da :-)

    perogkari: Ja, litt trengsel her og der er veldig gøy. Utrolig hvor mange som står klar for å løpe inn når porten åpnes kl 10. Håper du ble happy med plantene dine. Å kjøpe noe ukjent er spennende uanset hvordan det måtte gå :-)

    Helene: Velkommen tilbake! Flott uke tilbake til deg, nå kommer (visstnok) sommeren!

    SvarSlett