lørdag 1. oktober 2011

Bonussesongen starter nå!

Jepp. Ikke før hadde jeg innfunnet meg med at høsten er godt igang, så bestilte jeg like godt 10-12 stauder fra planteliste.net med levering til feriehagen, og drar nå for å plante. Jeg har selvsagt ingen peiling på hvor de nye skal stå, men satser på at de fleste kan overvintre i et ventebed. Har bestilt iris, flere sorter Geranium, noen asiatiske rariteter m.m.

Naboen sendte dette fristebildet fra inngangspartiet mitt.

I tillegg skal jeg sannsynligvis så endel frø. Det kan forsåvidt vente til årsskiftet, men det er jo triveligere å holde på med pottegreier utendørs nå i oktober. Frøene er selvhøstet, mest dagliljer men også litt annet. Ikke store mengder, men må jo uansett organisere litt med merking etc.   Det blir jo også veldig spennende å se hva sensommeren har gjort med årets frøsådd. I august var det meste som hadde spirt så smått at jeg ikke akkurat tenkte suksess da jeg inspiserte pottene.

De to nye bedene som ble plantet til i august, vet jeg heller ikke helt hvordan det går med. Har sneglene forsynt seg, har noe rukket å etabler seg og bli større - det er jo nesten 7 uker siden sist! Og hva med de georginene jeg plantet ut i bedet, tidligere har jeg kun hatt dem i krukker. På bildet er det sparsomt med blomstring i georginekrukkene, det skyldes nok manglende kniping. Nå må alle knollene høstes om de vil eller ikke, det blir litt spennende å grave opp fra bedet for første gang!

Og om ikke dette var nok hageglede så var jeg i dag en kjapp tur innom Plantasjen og handlet 4 sorter løk. Dette blir visst første gang på flere år at jeg ikke har med pottede planter på bussen over fjellet, så da ble det løk istedet :-)

Fra å være både hage- og balkonglei, er jammen veien kort til å ikke komme bort til feriehagen fort nok! Dette blir en super uke! Håper din uke blir ihvertfall halvparten så fin :-)

3 kommentarer:

  1. Bonussesong er et udmerket begrep. Jeg er herved medlem!
    God høstferie :-)

    SvarSlett
  2. Lykke til med planting i feriehagen. Jeg er litt nysgjerrig på hvilken planter du har kjøpt, så til sommeren får du legge ut bilder så jeg får se :-)

    SvarSlett
  3. Ja det måste vara hårt ibland när det kliar i fingrarna att vara så långt undan. Hoppas du får en fin vecka och ingångspartiet tyder på att du möts av en blomsterprakt, också så här sent i säsongen :)

    SvarSlett