tirsdag 17. april 2012

Den aller største løken...

For det var den aller største løken som verden noengang hadde sett!

Eller kanskje var den bare rimelig stor! Uansett, på hagemessens løktorg var det mange som lot seg friste til en eller flere av disse mastodontene - Crinum powellii. To ble med meg hjem, og i min kjappe messerapport antydet jeg at jeg muligens hadde gått forbi hvis jeg visste hva jeg fant ut da jeg kom hjem. Slapp av - det er ikke noe skummelt, løken er sikkert et godt kjøp!


Men altså, da jeg spurte damen på løktorgen hvor lav temperatur løken ville greie, svarte hun at den var herdig i sone 5. Aha, tenkte jeg, og sekunder etter hadde jeg sett for meg hvordan underjordiske kolonier av mastodontløk skulle breie seg ut i feriehagen og skjemme meg bort med et hav av vakre, hvite liljeblomster (nesten om bare et par uker, faktisk).

Men da jeg leste meg litt opp fant jeg raskt ut at løken har alvorlig vintertrøbbel selv i sone 1. Altså enda en inn-og-ut-plante. Og jeg som nylig bestilte flere inn-ut liljeløk, og mange inn-ut georginer, og noen inn-ut anemoner og til og med en inn-ut canna - alle til feriehagen. Jeg trenger ikke flere inn-ut planter før det har gått seg litt til. Litt kjedelig å bruke en ferieuke på ut-planter, en ferie på nytelse, og siste ferieuke på inn-planter.


Men planten er fin den. På norsk heter den Hakelilje, og den finnes også i rosatoner, f.eks. hos hageglede.no. Har lest at den kan være litt vrien å "visne ned" om vinteren, men at bladene er fine nok som stueplante. Og så blir den 60-70 cm høy.

Nå blir den ene krukkelilje i feriehagen, og den andre har jeg tenkt å "skjemme bort" her på Skyggebalkongen. Jeg regner med at den trenger sol, men det kan jo være spennende å se hvor langt den strekker seg (bokstavlig talt) i skyggen. Sånn går det når man lurer seg med på helt feil premisser!

Del gjerne noen erfaringer med denne - gode og dårlige er like nyttig!

7 kommentarer:

  1. Det var en nydelig lilje og den har jeg aldri sett før. Håper du blir fornøyd når den blomstrer...

    SvarSlett
  2. Var litt redd det! Jeg spurte også om inn- og utbæring, men fikk beskjed om at norsk vinter ikke var noe problem. Var skeptisk, så det ble med to. Snart bare plastpotter å tilby.Takk for opplysningene.

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer. Kari, jeg satte den ene i krukke i går, men den er jo så svær at jeg ikke hadde stor nok krukke... :( I feriehagen kommer jeg til å ha den i krukke i år, men om det kommer avleggerløk etter hvert, vil jeg prøve å la noen overvintre ute neste år.

    SvarSlett
  4. Da blir det kanskje krukke på disse alba løkene mine også. Planteriket.no sier overvintres inne. Men leste nå på RHS sidene http://apps.rhs.org.uk/plantselector/plant?plantid=578
    at de kan tåle H3-H4 (og den rosa H3). Vet ikke helt hva som menes med: "Keep neck of the bulb just proud of the soil"
    Blir spennende å følge disse "beistene".

    SvarSlett
  5. Hei igjen - sjekk disse da!
    http://www.nettbutikk.planteriket.no/index.php?main_page=index&cPath=101&zenid=bf49b0ac801b4f4095ca47055b141396

    SvarSlett
  6. Hei Grethe, oi til den stripete hos planteriket.no! Hadde bare sett den hvite der. Men det holer vel med de to jeg allerede har - foreløpig.

    Og den rhs siten var informativ og fin! Likte ikke det "full sun" merket da, lover ikke bra for den som skal tilbringe sesongen på skyggebalkongen... hm.

    Blir et artig prosjekt uanett dette :D

    SvarSlett
  7. Jeg kjøpte den også (den rosa) så da får vi holde hverandre oppdatert på bloggende ;)
    Min står også mer enn proud over sin jord. Må nok ha større potte jeg og.

    Har lest mange som sliter med å få den i blomst.
    Tror kanskje det var på Daves Garden (min favoritt site)
    http://davesgarden.com/guides/pf/go/140012/#b

    SvarSlett