onsdag 22. august 2012

Mer fra feriehagen

Har nettopp erkjent at sesongen allerede er på hell her på Skyggebalkongen, og da gjorde det ekstra godt å rydde litt i bilder tatt i feriehagen nå i sommer. Jeg hadde 3 uker sammenhengende, og selv om det jo ikke var supersommervær, var det helt perfekt til hageting. Litt lavere temperaturer gjør jo at blomstringen varer.


Noen prosjekter ble gjennomført, andre ikke. Akkurat sånn det skal være. Bedene er blitt nokså sammensatte av både kjøpte og selvdyrkede planter, som har det med å skulle plantes siste dag av ferien. Sånn var det i alle fall i fjor, og det er jo like greit, for det ser jo ut til at høyde og bredde ikke alltid stemmer med bruksanvisningen. Det er allerede blitt endel å luke, og i år har mange planter vokst utrolig mye, jeg begynner å ane endel omplanting neste sesong.


Hestemynten (Monarda didyma) rakk å komme i blomst siste uken av ferien, og så fort bustehuet står der, får jeg heller tilgi at tuen var redusert til bare 2-3 stengler. Den får kanskje for lite sol nå som Blodripsen like ved for en gangs skyld ikke frøs tilbake sist vinter, og nå breier seg som aldri før.

I bakgrunnen på bildet over sees en krukke med orientalske liljer. Første sesong med liljer i feriehagen, og dessverre åpnet ikke knoppene seg mens jeg var der. Håper det er noen blomster igjen til mitt neste besøk.


Det er etter hvert blitt en nokså stor samling såpotter fra flere årganger. Kjekt at det alltid er noe som skal prikles, og å vurdere hva som kan få prøve seg i bed til høsten. Noen har jeg såpass mange av at jeg kan spre litt risiko ved å prøve både å plante ut, og å overvintre i potter. På bildet over er Anisisop (Agastache foeniculum 'Golden Jubilee') fra årets sådd nettopp priklet.

Bildet under viser noen av staudene som jeg tok sjansen på å så i juni. Det meste spirte i løpet av ferien, de som slåss mest om plassen her er nok Engtjæreblom (Viscaria) og Primula. Flere sorter måtte prikles om, og det spørs jo hvor lurt det var med småttinger på selvstyr når eg dro tilbake til byen. Litt vannehjelp blir det nok, men sol og varme kan likevel være tøft for en liten nypriklet spire.


Jeg tok jo med noen Sibirskjærsmin (Philadelphus schrenkii) til feriehagen, nærmere bestemt ble 15 frøplanter pottet opp tidligere i sommer. Nå stod de flotte og ventet på enda en ompotting, og iløpet av ferien vokste de enda litt mer. Utålmodige tøffinger, dette! Artig at de først så dagens "lys" på Skyggebalkongen :-).


Sådde noen blomstererter i juni, og rigget til en anretning av bambus og hyssing som de skulle klatre på. Men det er som du ser under en stor jobb som gjenstår... Mer om dette forsøket i eget innlegg senere, det gikk nemlig ikke helt som planlagt...


Enda flere av de dagliljene (Hemerocallis) jeg plantet i mai kom i blomst, og flere har knopper! Den under heter 'Bela Lugosi', og ble skikkelig fin, synes jeg. Det er blitt så kjekt med ulike dagliljer, håper bare at de trives og breier seg litt etter hvert!


En som i alle fall breier seg i år er denne Stormarikåpen (Alchemilla mollis). Det kan ikke sees på bildet, men den har nesten ikke jord, og den har ikke blitt stelt siden den ble plantet for 4-5 år siden. Er nok på tide å justere litt... tror den kan deles og at litt kan plantes i bedet bak ved veggen, som skal utvides enten i høst eller til våren.


Jeg har ikke så mange roser i feriehagen - har vage planer om å anskaffe flere, men det er endel prosjekter som må komme foran i køen. Den under heter Rosa 'Blaze Superior'. Denne blomsten var ung, blir nok ikke like delikat etter noen dager og noen regnbyger. Men vakker er den, og til neste år skal den bindes opp på veggen for aller første gang - er litt spent på om den protesterer...


Plantet to klematiser sist høst, men de har ikke akkurat tatt verden med storm. Denne blomsten var litt søt, da, det er faktisk en vanlig 'Piilu', men har vel lest etsted at de første blomstene godt kan bli doble, og altså litt mer ta-verden-med-storm enn de som kommer senere. Men det ble med denne ene. Satser på at den bare trenger en sesong på å klore seg fast.


På bildet under sees en flott hvit Revebjelle som har sådd seg selv akkurat ved siden av trinnet opp til trammen. Jeg kunne vel neppe plassert den noe bedre selv. Til høyre noen av georginekrukkene, som dessverre ikke fikk det helt til i år. De kom dessuten helt i skyggen av det nye Georginebedet.


Så kanskje det skal bli Revebjellehage her istedet? :-) Legg merke til humlen under, fokusvalget er forøvrig helt bevisst.


I år hadde jeg Kronanemoner (Anemone coronaria) for første gang, hvite 'The Bride' og blå 'Mr. Fokker'. Og for en blåfarge, jeg ble helt betatt! Det kom jevnlig opp nye blomsterstengler, og disse skal nok bli fast innslag i feriehagen, selv om de muligens må overvintre inne. Tester ut begge deler.


Det nærmer seg slutten på dette bildedrysset. Må bare vise hvor fint Fjellflokken (Polemonium caeruleum) blomstret sent i juli! Synes den ble fin sammen med Storstjerneskjerm som også har første blomstringssesong i år. Begge har visst en tendens til å spre seg mye, vi får nå se om det er plass til flere...



Når ferien går mot slutten, er det alltid noe jeg har ventet på som likevel ikke rakk det. Kratthumleblomsten (Geum chiloense) over var en av disse, sådd i vår, og de fleste plantene blomstrer altså første året. Dette er en fylt rød sort som heter 'Red Dragon'.

Og helt til slutt ble jammen det nye bedet velsignet av overgartneren - det ser i hhvertfall litt sånn ut :-) Jeg laget et nytt bed i sommer som det får bli et eget innlegg om senere - det stakkars epletreet fikk nemlig endelig slå ut røttene!


Ha en fortsatt nydelig uke!

7 kommentarer:

  1. Kjempefine bilder fra feriehagen din Bille! Det ser så frodig og flott ut :-) Jeg er alltid veldig bekymret for frøplantene når jeg drar hjem til hovedstaden, men pleier å plassere dem litt i skyggen bak større og mer etablerte planter. Det virker som om de holder litt mer på fuktigheten da. Ellers anbefaler jeg ALLTID å bruke bleier ;-) Jeg legger noen babybleier i en bøtte med vann, lar dem svelle til de ikke tar til seg mer vann og legger dem så tett i tett på bunnnen av slike grønne plastkasser jeg ser du benytter også. Så sitter jeg bare stiklingspottene rett oppå bleien. Da suger de til seg passe mye fuktighet i flere uker! :-D
    Ha en fortsatt riktig fin kveld Bille!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein! God idé med bleier i kassene! At de varer såpass lenge er jo supernyttig! Tror jeg skal teste ut det til neste år. Nå må det sies at det stort sett går bra uten også, det er (dessverre) mye fuktig luft på vestlandet hele sommersesongen. og så lenge naboen også stiller opp en gang i blant ordner det seg. Kassene står på nordsiden av huset med kun et par timer morgensol.

      Slett
  2. Så mye flott som blomstret i feriehagen din!
    Akkurat nå trenger du ikke bekymre deg for at det blir tørt for prikleplantene dine, hvis de ikke står under tak da. Jeg har erfaring med at enkelte spirer profiterer på å bli priklet forholdsvis tidlig. Primula hører til de. De vokser mye bedre når de får egen potte med ny jord.

    SvarSlett
    Svar
    1. Såpottene greier seg alltids, det er helst de nypriklede bittesmå jeg er litt usikker på. Greier de førse uke, så går det vel bra, Primula hadde utrolig lange røtter til å være så små!

      Slett
  3. Mange flotte bilder fra feriehagen din!

    SvarSlett
  4. Så flott blomstring! Angående blomstererter, så har mine vokst til imponerende høyde, men sparsommelig blomstring! Jeg har vel gjødslet for mye.....Ikke samme stasen da! Alchemilla mollis fikk jeg kjøpt meg i år, men din var jo diger! Og så flott! Nydelig Clematis, og majestetiske revebjeller! Av og til gjør naturen det best :) Anemonen `Mr. Fokker`var slående vakker, og den skal jeg så til neste år! For en vakker blåfarge! Lyset på det siste bildet ditt er magisk! Et skikkelig blinkskudd! Ønsker deg en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. 'Mr Fokker' er ganske rimelig i innkjøp, tror nok jeg heller ville kjøpt knoller enn å så. Sjekk planteriket.no vet ikke om de selges på vanlige hagesenter men siden de er både vakre og lettdyrkede burde de være greie å omsette.

      Blomsterert må jeg nok så mye tidligere til neste år.

      Slett