søndag 28. april 2013

Dahlia-prosjekt: God vekst, skuffende farge

For en uke siden var det "vårslipp", og 15 frøplanter av Dahlia ble oppkalt etter noen av Skyggebalkongens besøkende. Kanskje blir ditt nick sortsnavn på ny Dahlia i feriehagen :-)

I ukene framover kan du uansett følge med på utviklingen for Dahlia 'MarJe', D. 'ElseT', D. 'Landsbyliv', D. 'Turid', D. 'Stein', D. 'Ruthe', D. 'Marit Helene', D. 'Randine', D. 'KariK', D. 'Hagen vår', D. 'Bille', D. 'Villrose', D. 'Maria', D. 'Martin', og D. 'RitaLita'  *). For å finne tilbake til tidligere oppdateringer kan du klikke på "Dalia-prosjekt" i toppmenyen, eller det lille bildet som nå finnes øverst til venstre. Bildet viser forresten Dahlia 'Ludwig Helfert', som jeg tror er opphav til de 15 frøplantene.

Nå er det egentlig ikke hvor raskt plantene vokser som er mest interessant, men om det blir forskjeller. Det verste som kan skje er nemlig at alle plantene blir like.

Bildene er tatt bare 13 dager etter såing, og 7 dager etter prikling, og alle 15 er i vekst, men i varierende tempo...


Skuffelsen så langt består i at alle karakterblader ser ut til å bli samme grønnfarge, jeg hadde håpet på litt variasjon. Men - når jeg tenker meg om er det vel fra knoll jeg har sett forskjeller allerede fra første skudd, kanskje sånne variasjoner ikke kommer til syne før planten er litt større?


Dahlia 'Landsbyliv' har tatt en suveren ledelse. Det første settet karakterblader er allerede ganske store, og pussig nok krøller de seg litt, håper det retter seg... hm.

Like bak følger 'MarJe', og når jeg ser bildene mot hverandre, kan det tenkes at det er tydeligere nerver ute og går for 'Landsbyliv' - nervøs for å miste forspranget?


De andre 13 har mye mindre karakterblader - enn så lenge.


'Marit Helene' ser ut til å få litt spissere blader, men det er ennå litt tidlig.


'KariK' har nokså smale karakterblader, og mye jevnere bladkant. Kan ikke huske å ha sett så smale og lange blader på Dahlia frøplante før. Blir spennende å se om den forskjellen holder seg!


'Ruthe' er nok høyest men det er fordi stilken er så lang mens bladene ennå er ganske små. Snakk om å strekke seg på tå - forsøk på juks?


Helt til slutt - alle lurer helt sikkert på hvordan det går med stakkars Dahlia 'RitaLita' som startet med kun ett frøblad. Det så lenge ut som om den hadde stagnert, men i dag ble et bittelite skudd observert! 'RitaLita' er desidert sist i feltet, men mye kan jo skje.

Nå er plantebrettet snudd 180 grader, sånn at de som hittil har fått minst lys, bytter plass med de som har fått best lys. Ikke at jeg tror det er avgjørende.

Ny oppdatering om en uke. Husk å heie fram deg selv hvis du er med! Eller andre. Eller alle. Jeg leser heiaropene høyt for plantene lørdag formiddag :-)

*)  PS: Jeg er klar over at navnsetting av nye ofisielle sorter ikke skjer på denne måten, men litt moro kan vi vel ha?

11 kommentarer:

  1. Så moro! Dette blir spennende å følge med på. De kan jo fortsatt bli ganske ulike, selv om bladverket er litt likt enda. :) God søndag.

    SvarSlett
  2. Dette var et artig prosjekt. Gleder meg til å følge med videre på alle Dahlia-damene!

    Ha en super søndag! Klem

    SvarSlett
  3. Lykke til! Har aldri sådd frø av Dahlia. Liker dem veldig godt, men synes det er litt mye jobb med knoller inn og knoller ut, passe vått, tørt og mørkt.

    SvarSlett
  4. Hehe....jeg humrer godt her nå :-)
    Kan du hviske til RitaLita at jeg har stor tro på henne, og at hun bare må bruke den tiden hun trenger til å vokse seg STØRST og FINEST!
    Ha en fortsatt fin dag :-)

    SvarSlett
  5. Så artig Bille, nå blir jeg spent på fortsettelsen.
    Jeg føler meg beæret som har fått en Dahlia oppkalt etter meg og med litt spisse blader hehe.

    Lykke til med små-plantene og ha en fin søndag.

    SvarSlett
  6. Dette blir et spennende prosjekt å følge med på! Så morsomt at du har gitt de navn etter dem som har kommentert.
    Flotte små planter er det. Det blir spennende å se om de utvikler seg ulikt, og ikke minst om blomstringen blir forskjellig.

    SvarSlett
  7. Takk for kommentarer! :-) Tror neste uke kan bli spennende, nå som plantene begynner å få litt volum. Noen har skudd for neste bladpar klart.

    Etter at jeg postet, oppdaget jeg at 'KariK' er den eneste uten stilk mellom frøbladene og de første karakterbladene - hm, lurer litt på hvorfor den er så annerledes... neste bladpar gir vel svar.

    Og - jeg fikk meg nettopp en kjempestor overraskelse (relatert til dette prosjektet) som jeg nesten må lage et eget innlegg om - stakkars lesere som ikke er så interessert i Dahlia, hehe.

    Fin kveld videre! Snart er det endelig mandag :)

    SvarSlett
  8. Hei Bille,tusen takk for den store æra å få ei Dahlia-spire kalla opp etter seg. Dette vert interssant.
    Eg har masse rart både i og utanfor drivhuset mitt som vanleg. Eg er nok ikkje heilt konsekvent, diverre, når eg skriv på bloggen. Dei georginene som eg skreiv om i dag var sommargeorginer som eg har sådd av kjøpte frø. Eg har vist ei gul georgine på bloggen tidlegare http://hagenpaamfjell.blogspot.no/2012/08/blomar-utan-regn.html, som du kommenterte, den tok eg frø av i haust. Eg har fått 3 frøplanter av den som eg er veldig spent på. Dei skal merkast godt, kanskje må ei heite 'Bille'. Eg kjøpte meir frø av ville georginer frå Camilla Plum i år, og der har eg 6 planter. Bloggen min vil nok innehalde ein god del om georginer framover. Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  9. Når de nye dahliane blir berømte og skal presenteres på verdens store hagemesser, skal jeg stå ved siden av og blomstre!

    SvarSlett
  10. Se der var det jo en oppdatering om navnebarnet - jeg heier vilt på Landsbyliv med eller uten nerver :)

    SvarSlett