onsdag 1. mai 2013

Påminnelse - tid for løkstrømper!

Jeg koser meg for tiden med å klargjøre krukker til skyggebalkongen. Det er ikke mange ukene til de første plantene kan flytte ut, og neste ompotting blir nok rett i krukkene.

Siden jeg ikke har plass til balkongkrukker i vinduskarmene, står de klar med jord på kjøkkengulvet sånn at planting og utflytting kan gå kjapt.

I den forbindelse minner jeg om løkstrømpene som jeg slo et slag for i fjor. Mange kaster disse fine nettene, men de er altså geniale til lecakuler for drenering i små og mellomstore krukker. Pakken legges nederst i krukken, og sparer deg for mye tid når når krukken skal tømmes for ny sesong.

Det er plass til mye mye mer i strømpen enn dette...

Det kan være greit å legge en tøybit over pakken med lecakuler, for å hindre at røtter vokser inn i pakken. For vanlige sommerblomster er det ikke noe problem, men jeg bruker disse strømpene også i krukker med Dahlia, og noen ganger vokser det en tynn rot gjennom et lite hull i strømpen, og eser ut til en rotknoll på innsiden. Noe stort problem er det imidlerid ikke.

Strømpene ser kanskje litt trange ut når det ligger løk i dem, men de er sannsynligvis mer elastiske enn du tror, og kan romme mye mer enn den på bildet. Har du store krukker kan du selvsagt legge flere pakker i hver krukke. Strømpene varer i mange år, og det er lett å skylle kulene for evt jord, uten å måtte tømme strømpen.

Jeg har også brukt sånn rødt nett på fruktkurver (plommer, fersken etc), men jeg synes løkstrømpen funker aller best :)

9 kommentarer:

  1. Hei. Så smart! Det har jeg aldri tenkt på..
    Dette skal jeg prøve.
    (Da er det vel om å gjøre å åpne løkstrømpen i den ene enden da og ikke bare rive den opp som jeg pleier) ;)
    Takk for tipset!
    Ha en fin dag

    SvarSlett
  2. Smart tips! Det går også fint å bruke gamle strøpebukser til å fylle leka i, mest aktuelt hvis det er damer i huset. Det går jo også an å kjøpe nye kun til dette formålet. De er jo billige å få kjøpt i dagligvarebutikkene, og de varer jo i åresvis.
    Ha en fin 1.mai!

    SvarSlett
  3. God ide som du minner oss på igjen når det snart er tid for flytting av planter på balkongen.

    Ha en fin 1. mai

    SvarSlett
  4. Aha! Dem skal jeg nok ta vare på heretter. Bruker gamle nylonstrømper på samme måte, men det er jo ikke så enkelt for herrer...

    SvarSlett
  5. Her skal det spises masse løk fremover. Hett tips:) Jeg tenkte å lage en takke-post om alle de flotte frø og planter jeg har fått fra rause hagefolk de siste månedene. Du er selvsagt en av dem. Lurte på om jeg kunne låne et blodbegerbilde fra bloggen din i den forbindelse. Jeg legger selvsagt lenke til bloggen din og skriver at bildet er lånt med tillatelser fra deg. Hva sier du? Ha en god 17. mai. Det flagges i bakgården og jeg har hentet ut motorsykkelen min for sesongen:)

    SvarSlett
  6. Den var ny for meg ! Det høres ut som et lurt tips. Håper 1. mai har vært en fin dag.

    SvarSlett
  7. Rensligere enn singel og gamle t-skjorter som drenering. Jeg har også kjørt litt embalasjegjenbruk i dag og sådd salat i druebokser med lokk og luftehull. Har også startet på en liten "hermetikksamling".

    SvarSlett
  8. Takk for fin respons! Jeg kan så klart kjøpe noen strømpebukser, men siden jeg allerede har jevnt tilsig av løkstrømper gjennom året, er det jo ikke nødvendig å både kaste og å handle nytt.

    Mindre inn, mindre ut :-)

    SvarSlett