lørdag 8. juni 2013

Endelig kubjelle i ferieland

Hurra! Det er nok riktig at den tålmodige belønnes. Nå har jeg endelig hatt blomstrende Kubjelle (Pulsatilla vulgaris) i feriehagen! Eller - planten er ikke så stor ennå, så kanskje burde jeg si "kalvebjelle" :)

Ikke at jeg har ventet i evigheter, 3 år går jo så fort. Og ikke at jeg måtte ha akkurat Kubjelle i feriehagen - har jo så mye annet der. Men når du har sådd noe, og du etter noen år er litt usikker på om det i det hele tatt finnes en plante der, blir det jo litt stas når det endelig virker.


Høsten 2010 ble 3 egenproduserte frøplanter plantet ut, i 2011 var det ikke tegn til liv, i 2012 oppdaget jeg noe fjonete som stakk litt opp og håpet ble tent, og i 2013 er en av plantene "plutselig" der, tjo-bing!

Det er faktisk flere stauder som trenger tid på å etablere seg på nytt voksested. Det er fort gjort å tro at løpet er kjørt, og jeg vet at mange faktisk gir opp høstanemonen fordi den gjerne uteblir året etter planting for så å komme sterkt tilbake. Og dette gjelder altså også Pulsatilla, nesten null aktivitet i et par år for så å ta spranget fullt ut med blomstring. Da er det også litt interessant at Pulsatilla tidligere tilhørte Anemone-slekten. Kanskje alle anemonene trenger litt tid?

Nå ble det riktignok bare 3 blomster, men likevel et enormt skritt fra null og jeg regner jo med at tuen blir større hvert år framover. Ikke minst var det fantastisk at jeg fikk se ihvertfall den ene blomsten nesten på sitt beste.

Nyt helgen!

6 kommentarer:

  1. Heisan. Kjekt med det ein venter på og gler seg til. No gjekk det opp for meg at min kubjelle plante er borte vekk.... Jaja, lukke til med din i alle fall. Ha det godt og god laurdags-kveld.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med kubjelle i hagen :-) Alltid ekstra morsomt når noe en har sådd selv blomstrer for første gang.
    God lørdagskveld.

    SvarSlett
  3. Kjempe fin kubjelle. Den er det virkelig verdt å vente på.

    Ha en fin søndag. Klem

    SvarSlett
  4. Den var veldig fin! Det er ekstra stas når de selvsådde blomstrer.
    Ja, noen ganger lønner det seg å ikke gjøre noen verdens ting, annet enn å vente. Her har det etterhvert spirt flere planter som jeg trodde var strøket med i vinter, spesielt roser, klematis og liljer har kommet etterhvert. Så nå er jeg glad for at jeg ikke fjernet de tidligere i vår.

    SvarSlett
  5. Det var en fin liten Kubjelle, imponerende å få den til fra frø.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Gratulerer ! Det er jo så utrolig artig når det slår til .

    SvarSlett