fredag 20. september 2013

Hvordan skulle det gått uten de aller minste?

Har du noen gang tenkt på hvordan hagen eller balkongen din ville sett ut hvis det ikke var for et yrende liv av bittesmå skapninger? De som er så små at du vanligvis ikke legger merke til dem. Eller så små at det faktisk ikke er mulig å se dem sånn i forbifarten.

Jeg har alltid undret meg over alle de prosessene som foregår i naturen - i jorden, og på plantene. Og så blander jeg meg inn i dette gode selskap, og innbiller meg at hagen ikke greier seg uten meg. Men nei, så viktig er jeg ikke.

Der ute foregår en fantastisk prosess hvor alle har viktige oppgaver. Alle de små insektene som har så travle dager hele sesongen gjennom. Noen gjør tilsynelatende skade og andre sprer glede, sett fra mitt ståsted, men summen av alt sammen viser at det er behov for hver eneste lille hjelper. Jeg ville ihvertfall ikke vært foruten en eneste en!

Så tusen takk alle små hjelpere! Sesongen 2013 var riktig bra takket være super innsats, om dere nå gjorde litt ugagn iblant, eller bare spredde yr glede!

7 kommentarer:

  1. Fint bilde. Det ser så skjørt ut skallet til de små sneglene. Her hvor jeg jobber, på Geitmyra Matkultursenter for barn, har vi laget et insektshotell. Det har flyttet inn minst tre solitære bier. Morsomt med økologi i praksis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sikkert spennende for barna med insekthotell! Ser det er satt opp noen sånne i botanisk hage, kanskje jeg trenger et sånn i feriehagen :)

      Slett
  2. Det var da en liten tass... Den ser ikke ut til å kunne utrette mye skade, den lille skapningen der. Morsomt bilde:)
    Enig med deg! Vi må ta vare på alle - eller drepe målbevisst... UÆH! Skrev jeg det??
    Jeg har nok avlivet noen fjerne slektninger av tassen din og most en lus eller to (tusen), for ikke å snakke om revet dusinvis av kjølmark i to gjennom årene.
    Men gift slipper aldri inn i hagen! Og jeg dreper med måte altså. De fleste får være. Har laget insektshotell og greier :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gift er fy her også :) Mye morsommere å spille på lag me naturen, og så får heller en og annen plante bli spist opp ett år, for å komme sterkere tilbake neste...

      Slett
  3. Hei! Hver gang jeg snur komposten ser jeg hundrevis av små kryp. Mange av dem gjør alt for å komme unna, sikkert pga lyset og trusselen om at de er synlige. Og så er det tusenvis av kryp jeg ikke ser. Det utrolige er at de lager ny jord. Så her det bare å bukke og neie og si tusen takk.
    Flott bilde du har tatt. God helg! Anne

    SvarSlett
  4. Jeg har også mange små kryp både i kolonihagen og på verandaen. Må innrømme at jeg kaster snegler med hus ned på plenen når jeg ser dem.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  5. Fint det er flere som ser de små :) Jeg må nok også innrømme at det knertes litt her og der, men det gjelder vel mest stegner uten hus, som iberia midt på plenen, eller sånne grå åkersnegler eller hva det heter, som spiser på plante. Men jeg leter sjelden etter noen.

    SvarSlett