søndag 23. februar 2014

Vissen gjettekonkurranse - hva var dette?

I fjor dukket det opp en plante i Trappebedet, og jeg var ikke i stand til å huske hva jeg hadde plantet der den stod. Det vil si, jeg tror jeg plantet noe der som jeg glemte å merke.

Jeg oppdaget ikke blomsten før blomstene var visne. Den ser kanskje litt liljete ut, og blomstene har vært hvite og tilsånelatene relativt åpne. Det vokser Spaniablåstjerner i feriehagen, men de er blå eller rosa, og har mer klokkeform på blomstene - og jeg har aldri sett dem hvite. Noe bladverk fant jeg ikke, og det har jo Spaniablåstjernen rikelig av.


Er det noen der ute som er grådig flinke på å artsbestemme avblomstrede planter som i tillegg er foreviget med tvilsom fotokvalitet? I så fall, opp med labben, førstemann som svarer har sannsynligvis rett svar :)

Nyt søndagen din!

4 kommentarer:

  1. Hei Bille! Det er lov å prøve seg for en amøtør i nabolaget ditt... Kan det være Fuglestjerne; Ornithogalum umbellatum?? Det er en løkplante som vokser hos meg sent på våren/tidlig sommer....

    SvarSlett
  2. Tenkte på den samme. Det kan også stemme med at løkgresset har visnet ned.

    SvarSlett
  3. Takk for svar! Så flinke dere er! Spennende, for jeg har visst aldri hørt om Fuglestjerne før. Er det en viltvoksende sak - ugress? Håper den kommer opp igjen i år, kunne jo vært kjekt å se den på sitt beste, før den ev utvises fra bedet.

    SvarSlett
  4. Hei Bille. Alltid artig å oppdage slike planter en egentlig ikke var klar over! :-D Den trappehagen din var forresten skikkelig vakker og frodig! Herlig med slike sommerbilder! Og så flott at du klarer å ha det så imponerende frodig i feriehagen!
    Jeg er imponert!
    Ha en fortsatt riktig fin kveld
    Stein

    SvarSlett