onsdag 2. april 2014

Kubjelleklang

Endelig er det sesong for Kubjelle (Pulsatilla)! Ikke her på Skyggebalkongen akkurat, men i hvert fall i Botanisk hage noen steinkast unna.

Da jeg hadde månedlige fotorusleturer i nevnte hage i 2012, kommenterte jeg i april en vakker Pulsatilla som jeg håpet å få se igjen, men som tydeligvis var gått ut av tiden. Heldigvis hadde jeg knipset et par bilder, og løftet om å dele bildet holder jeg herved - knappe to år senere. Sikkert mange lesere som har ventet spent, hehe :)

Så, her er omsider Pulsatilla tatewakii, knipset i slutten av april 2009:


Det finnes mange nyanser av Kubjelle, både i blått, rødt og gult, kanskje hvite også. Denne stålblå fargen likte jeg så godt, veldig trist at planten takket for seg. Hvis noen kommer over frø, er det bare å tipse meg :)


For frø av Kubjelle fikk jeg bra dreisen på i år, og neste år vil jeg så flere sorter. Dette er den vanlige Pulsatilla vulgaris, frø høstet i egen feriehage. Tror det er 15 småplanter nedi der, og potten står på kjøkkenbenken. Det gir såsesongen et ekstra løft å ha med en sort som ikke har noe å gjøre på en kjøkkenbenk, og heller ikke på Skyggebalkongen. Disse kan nok glede seg til en tur over fjellet i løpet av våren. Mener at de ikke liker prikling og omplanting, og dessuten er det nok greiere å ha med én potte istedet for femten - på bussen. Men vi får nå se hvor raskt de vokser...

Er du glad i Kubjelle, finner du mange i Botanisk hage som blomstrer i disse dager. Og bor du for langt unna, finner du dem kanskje i en hage nær deg...

23 kommentarer:

  1. Det var en lodden og vakker tue med kubjeller! Jeg må nok vente lenge enda før jeg får nyte synet av slike (med mindre de finnes på hagemessen til helgen). Så fint det spirer hos deg. Du må forresten være en beryktet busskunde. Tenker at buss-sjåføren drar et lettelsens sukk om du kommer med én potte framfor femten :) Uansett prikling eller ikke så får du hilse de små og ønske dem god tur over fjellet når den tid kommer ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, måtte flire av den fussjåføren, ja :) Kanskje jeg må kjøpe 15 barnebilletter, så kan de få hvert sitt sete :)

      Slett
  2. Jeg tok lommelykten og gikk ut og sjekket. men nei, de er ikke kommet ennå, bustehodebjellene. Men nå kommer jeg til å titte hver dag. (En slags) takk! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, er det så stor forskjell på når de dukker opp? Synes det er mye annet i Bot hage som er kommet "kort", men akkurat Pulsatilla blomstrer flere steder. Kanskje det finnes tidlige og senere sorter...?

      Slett
  3. Hei! Den turen i Botanisk hage var jeg med på. Syntes det var så spennende å se hagen med andres øyne. Du må gjerne gjenta turen, jeg blir med. Den stålblåfargen er virkelig vakker. Har en plante i hagen. Den er rosafiolett. Knoppene blir større og større hver gang jeg ser den. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, en trofast turkamerat! Nå er ventetiden over, hehe. Håper du kan glede deg over blomstring snart!

      Slett
  4. Nydelige kubjeller i botanisk hage, synd at de takket for seg. Jeg er også litt svak for disse pelskledde tøffingene. Jeg har sådd noen som er plantet ut i bed, men hos meg er de ikke kommet så langt enda. Spent på om noen blomstrer hos meg i år.

    SvarSlett
  5. Jeg har en lilla kubjelle i hagen men vet ikke navnet på den, ,, enda :) Eksemplaret du viser her var utrolig nydelig. Den har jeg ikke sett før, og skulle mer enn gjerne stiftet nærmere bekjentskap med den :)
    Fin torsdag ønskes fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Navnet skjemmer ingen, og navnløse er også velkomne så lenge de sprer glede eller nytte, så klart. Den helt vanlige sorten er vel mer lilla enn blå når jeg tenke meg om, flott den også!

      Slett
  6. Hei! Nydelig tue med kubjeller. Så dyktig du er som har sådd og fått fine spirer også.
    Alt for lite i botanisk etter vi flyttet. Må prøve å ta meg en tur snart for å se på våren :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Si fra når det blir rusletur, jeg bor ikke så langt unna og synes det er artig å oppleve hagen sammen med andre. Alle legger merke til ulike planter, og jeg tråkker nok stort sett de samme stiene.

      Slett
  7. hei. ja så må eg skriva eit innlegg til då eg ikkje får sendt epostar lenger (av ein grunn eg skulle likt å vita). ville meddela at ein gartnar frå Grøn etat har sagt ja til å vera med å kåra Bergens finaste balkong.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Sjekket forresten nettopp epost, men ikke noe fra deg siste uke, så da er det vel bare å prøve igjen :)

      Slett
  8. Jeg har rød kubjelle der bustehodene er i ferd med å komme over jorda. Skal jammen prøve å så, jeg også - du har tørka frøa og sådd i vår uten kuldebehandling?

    SvarSlett
    Svar
    1. (poster i din blogg også, men kanskje svaret er nyttig for flere)

      Frøene bør sås ferske. Jeg sådde i høst, og trodde egentlig at de hadde tørket for mye, men det har gått greit. Satte potten ut i vinter, og tok den inn sånn ca i slutten av februar.

      Jeg har sådd tidligere, kjøpefrø, og det tok flere år å få blomst. Merk planten godt, for det er ikke sikkert den titter opp i det hele tatt hver sesong fram mot blomstring.

      Slett
    2. Er frimodig nok til å henge meg på og komme med et spørsmål :) Du sier du tok potten inn i februar,,, og da kommer spørsmålet mitt. Dersom man vet at det kan ta noen år fra sådd til blomstring bør man allikevel ta potten inn for driving? Ble litt nysgjerrig på det. Jeg syssler med tanken om å så en liten staudesamling i eget område i hagen som jeg tilpasser til formålet. Da er tanken at staudene i hovedsak bor ute fra sådd til en god plante. Har tenkt å lage både kaldbenker og opphøyde bed av pallekarmer i dette området som skal bli eget barnerom for stauder.

      Slett
    3. Hei! Hvis jeg hadde sådd frøene i feriehagen, hvor plantene skal stå, hadde jeg ikke tatt potten inn til driving. Gjorde det for å framskynde spiringen og kanskje gi plantene en lengre førstesesong. Dette er prøv-og-feil, sist jeg sådde stod potten ute hele tiden. Da fikk jeg ikke like god spiring som nå, men husker ikke hvor mange frø jeg sådde, og noen ganger er det jo tilfeldigheter som rår. Enig med deg at det er mest logikk i å la potten bare stå ute :)

      Slett
    4. Hei igjen og takk for svar :) Blir prøving og feiling hos meg også, og da er det så genialt å dele erfaringer! Vi satt f.eks. frø som trenger kuldebehandling for å spire i minidrivhus med undervarme,,, d ble ikke resultat av det. Prøvde på nytt og gav sådden et opphold i kjøleskap og en tur ut, og der kom det masse spirer. Man lærer etter hvert :) Takk igjen :)

      Slett
  9. Kubjellene ringer for deg Bille! De er vidunderlige. Heldig er du som får dem til å spire....til og med på kjøkkenbenken. Takk for påminnelsen om at Botanisk hage og disse skjønnhetene finnes tre minutter fra heimen. Det blir tur dit til uken. Jeg "oppdaget" bjellene først i fjor. Det resulterte i tre stykker på Enerhagen. Spent på om det blir bjellklang i år også. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  10. Pulsatilla tatewakii var virkeleg flott. Eg sår og sår pulsatilla, men dei har eg ikkje heilt taket på enno, men eg visste ikkje at dei ikkje likte so godt prikling. So dei som eg har sådd i år skal eg vente med prikling av. Men nokre har eg fått til og dei er på gang i hagen no. Ha ei flott veke.

    SvarSlett
  11. Kubjelle har jag inte, kan fatta varför? dom är ju så söta. Men jag hittar dom aldrig på gartneriet om våren och sen glömmer jag dom.. synd.. fina fröplantor :)

    SvarSlett
  12. Hei hei
    første gang jeg skriver i en blogg, er ikke dette en blogg. Pulsatillafrø kjøpte jeg fra Impecta, 3 sorter. Alle spirer men spirene har ikke de typiske pulsatilla frysene. Æsj hva slags frø har jeg fått??'
    Impecta, det er jo kvalitet

    mvh else dagrun

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for kommentar, som jeg oppdaget litt sent. Det er spennende å så frø, og det hender nok noen ganger at innholdet i frøposen ikke stemmer helt. Men når du sår, vil de første to bladen (frøblad) normalt ikke ligne de bladene som kommer senere. Nå har du sikkert fått litt større planter, og da ser kanskje de nyeste bladene mer riktige ut? Håper det, Pulsatilla er flotte planter!

      Slett