mandag 5. mai 2014

Petunia lengter ut!

Å høste frø fra fjorårets petuniasuksess, var selvsagt lurt. Men hvor smart var det å så frøene allerede i mars? Hva gjør jeg nå som de vokser og vokser og helt tydelig ville hatt det bedre ute - hvis det var 20. mai eller der omkring...

De som står på undervanningsbrettet som er rigget til over kjøkkenvasken, flørter stadig vekk med lysstoffrøret. De som står på undervanningsbrett i stuevinduet har lagt sin elsk på vindusglasset, som de ikke kan få presset blomstene tett nok inntil. Jeg må nok snart plante dem i det trauet de skal tilbringe sommeren i, men fordi jeg gjerne vil vite hvilke farger jeg velger, må jeg vente med å toppe plantene til de er kommet i ny jord.



Det er mange som blomstrer nå, både her og på kontoret. Prosjektet med å sjekke hvordan frøavkommet av hybrider blir er spennende nok, for de fleste blomstene blir forskjellige. Først trodde jeg at alle ble hvite eller helt lysgule eller lysrosa. Men nå er det kommet flere med sterkere rosafarge og også noen med både hvitt, rosa og gult i samme blomst. Får presentere flere varianter senere.

Petunia i selskap med Villgeorginer - og alle drømmer om et liv utenfor...

Akkurat nå haster det mest å få Petuniane ut på Skyggebalkongen, men med kalde netter våger jeg ikke å slenge ut blomstrende planter. Jeg vet jeg kan ta dem inn igjen om nettene, men noen flere grader kunne likevel vært fint...

PS: Jeg kom nettopp på at jeg jo plantet ut 3-4 Petuniaer i en veggampel for ca 10 dager siden, haha. De er jo fortsatt grønne og fine, men har ikke vokst en cm stakkars...

8 kommentarer:

  1. Stakkars Petunia som lengter ut, men nattefrost er kjedelige greier.
    Du har jamme hatt god spiring på frøene dine, det blir flott på balkongen.

    SvarSlett
  2. Så fine petuniaer! Veldig fine farger :)

    SvarSlett
  3. Hei :)
    Du, eposter jeg sender deg kommer i retur... Jeg vil gjerne ha fatt i deg ;)

    SvarSlett
  4. Hellu! Så bra at du skrev kommentar hos meg nå. Da har jeg sendt deg en epost, så håper jeg den kommer frem, og at du sier ja :)

    SvarSlett
  5. Artig med eksperimentering, både for deg og oss lesere :) Jaaa, vi ønsker oss litt varmere vær, tenk i dag snør det igjen her og jammen legger det seg også.

    SvarSlett
  6. Jeg har også flere petunia som jeg gjerne vil sette ut. Tåler de virkelig så dårlig kulde? Jeg plantet ut en for noen dager siden, og den står fortsatt fin selv om temperaturen nok har vært ned mot 0 på nettene. Dine ser ut til å ha spennende farger. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  7. Det er jo kjærlig omsorg at du holder dem inne men akkurat som små barn skjønner de det kanskje ikke helt :)

    SvarSlett
  8. Så morro med blomst på petunia nå, men skjønner utfordringen med å ikke kunne plante de ut riktig enda. Jeg måtte sette mine ut og de har heller ikke vokst noe særlig. Faktisk mulig de har krympet seg litt i blåsten og regnværet, men satser på at de kommer sterkt tilbake :) Ha d fint så lenge! Hilsen fra Tone

    SvarSlett