tirsdag 3. juni 2014

Gøteborg - Trädgårdsföreningen

Jeg er tilbake etter en fantastisk helg i utlandet - helt til Gøteborg gikk turen! :)

Turen var en gave fra gode venner, og jeg skulle bare nyte! Det ble besøk i både Trädgårdsföreningen og i Gøteborg Botaniska Trädgård, og selvsagt ble det knipset litt begge steder. Jeg må nok dele inntrykkene på to innlegg, så den fantastiske botaniske hagen får vente litt.

Men i dag; velkommen til Trädgårdsföreningen!


Trädgårdsföreningen ligger sentralt i Gøteborg, og rommer rosarium, vekstthus, palmehus samt butiker, cafeer og utendørsscene. Vi observerte både bursdagsfeiringer og brudepar i parken, så det må være en populær arena for ulike arrangementer.


Anlegget ble grunnlagt i 1842, og flere deler er fredet. Rosariet har tre stjerner Michelin-guiden, og regnes dermed som en av Gøteborgs virkelige severdigheter. Og flott var det! Selv om det nok var litt tidlig for de fleste rosene, var faktisk mange i blomst.



I parken finnes både åpne plasser, og smale stier som snor seg gjennom terrenget. Hvem velger ikke heller en uoversiktelig sti gjennom skogen når det er så frodig som her? :)


Parken er ikke større enn at du fint kan få med deg det meste på en time, men hvis du vil stoppe opp igjen og igjen må du selvsagt beregne litt mer tid.


Den gule bygningen er Direktørens villa, et vakkert bygg med flott anlegg på de fleste sider...



 Jeg nøyde meg selvsagt ikke med framsiden av bygget, og med så flotte Syriner var det jo lurt å snoke litt rundt :)



Uansett hvor vakre parkanlegg kan være, er det ofte de frodige staudene som jeg liker best. Her er det blant annet Stormarikåpe, Dagliljer og Kattemynte (?) som lokker uskyldige gjester innover på nye stier.


Det vakre Palmehuset, oppført i 1878, er også en attraksjon. Staselig å se på, og innholdsrikt så det holder.
I Tropikhuset finnes ulike tropiske frukttrær og krydder, I Vattenhuset finnes et stort basseng med Victoriavannliljer og stor Koi, Medelhavshuset byr på vekster fra Middelhavsregionen, og så kan du gjette hva du finner i Kameliahuset - ingen premie :) .


Ikke så mange bilder fra innholdet til tross for nærmere 1000 kvadrat med ulike vekster. Tropiske vekshus er jo heller ikke så relevant for våre staudehager og balkonger, men...


...denne samlingen epifytter kan sikkert gi ideer til min egen skyggebalkongvegg... i alle fall fikk selve veggen meg til å føle meg hjemme :)


Det er verdt å rusle innom de ulike bygningene. Peonene blomstret fint nå.


Yndig quinde nyter tilstedeværelsen. Eller friheten. Eller gjør seg til for fotografen... jeg vet ikke, for hun sa ingenting.


I en egen Japan-avdeling fant vi mange Rhododendron og små lønnetrær med mer. Ofte spennende fargekombinasjoner som her.


Og så var det slutt på den lille omvisningen. Jeg syntes at jeg knipset nesten hele tiden, men det meste må jeg nok likevel ta med meg som et godt minne. For en super gave! Det vil si, del av gave, for det kommer et eget innlegg fra besøket i Gøteborgs Botaniska Trädgård litt senere i juni.

Nettside for den som vil lese mer: Trädgårdsföreningen

Ha herlige hage- og balkongdager så lenge!

6 kommentarer:

  1. En super gave til deg og til oss som ser og leser. Gøteborg ligger ikke så langt unna så det må være mulig å få tatt seg en tur til dette vakre stedet. Takk for turen! Anne

    SvarSlett
  2. Takk for at du tok oss med på tur!! Ser veldig fint ut der altså :)

    SvarSlett
  3. Du verden her var det mye flott å se. Tusen takk for at du delte bildene dine med oss.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  4. Takk for omvisningen! Det var et flott sted!

    SvarSlett
  5. Takk for at dere svinger innom! Gleder meg til å vise bilder fra botanisk trädgård også, men kan vel prøve noen innslag fra balkongen først - selv om det neppe blir like severdig :)

    SvarSlett
  6. Skal til Gøteborg i sommer. Omvisningen din fristet veldig til å anlegge hagen et besøk mens ungdommen koser seg på tivoli :) Takk for tipset!

    SvarSlett