tirsdag 6. januar 2015

Skulpturer i botanisk hage - Steinsopp

I dag er det trettendedagen og julen skal ryddes bort. Men jammen er det mye annet som skulle vært ryddet opp i også, bl.a. mange bilder fra i fjor...

Jeg hadde en trivelig fotorusletur i botanisk hage i desember, med tanke på et innlegg før jul om pileskulpturene, men så ble det altså jul før jeg rakk å sukke. Jeg har lenge hatt lyst til å vise dere skulpturene i den flotte hagen, med litt historie attåt, så da kan jo dette innlegget bli det første i en liten serie framover.


I 2014 jubilerte Botanisk hage i Oslo - det var 200 år siden hagen ble grunnlagt. Det skjedde mye ekstra i jubileumsåret, bl.a. ble hagen pyntet med mange pileskulpturer. Figurene har stort sett utgangspunkt i botanikkens verden, og ellers har de det til felles at de er store og mange hakk over mitt erfaringsnivå fra i sommer :)

Blant favorittene mine, som jeg har gått og tittet litt på gjennom hele jubileumssesongen, er disse flotte steinsoppene. Den største er minst halvmeteren høyere enn meg, og selv om jeg er fullt utvokst i både høyde og omkrets blir jeg ganske puslete når jeg rusler mellom disse.


Det er den britiske kunstneren Tom Hare som står bak pileskulpturene. Han har tidligere hatt stor suksess med skulpturer vevd i tørket pil i Royal Botanical Kew Gardens i London (2013).


Tom Hare skapte skulpturene vinteren 2013/14, og fullførte installasjonene i Botanisk hage på Tøyen i mai. I alt er fem installasjoner spredt omkring i hagen, og om du ikke har anledning til å gå innom, vil du få se de andre her på bloggen framover.


Organisak materiale som tørket pil varer jo ikke evig, men skulpturene er solide og de bør vel kunne holde seg severdige i en håndfull år. Kanskje skifter de glød og karakter etter hvert som tidens tann påvirker det estetiske? Kanskje får de tiltagende grønnskjær etter som hagen selv setter sine spor?


Mon tro om ikke Botanisk hage kan skryte av å ha landets beste insektshotell? Hvis jeg var en marihøne ville jeg valgt kvistværelset der oppe til høyre :)

Det finnes mange flere pilfigurer i botanisk hage, men siden det ble mange bilder får du se resten utover vnteren.

Tom Hare's blogg finner du her.

7 kommentarer:

  1. Hei
    Disse var utrolig fine og artige, synes jeg. Virkelig et blikk fang.
    Flotte bilder du har tatt.

    Vivi

    SvarSlett
  2. Hei! Steinsoppene er helt fantastiske, og ikke minst bildene med desembersola som gir lange skygger. Det verste er at de har jeg gått glipp av. Man blir utrolig fascinert av hva Tom Hare lager. Jeg har vært rundt på forsommeren og et par ganger i høst og tatt mange bilder. av pilskulpturene. Så det kommer nok litt fra meg også.
    Er det Munchmuseet som skimtes i bakgrunnen?
    God januarkveld! Anne

    SvarSlett
  3. Fine skulpturer av sopper i Botanisk hage i Oslo!

    SvarSlett
  4. Hei, og godt nytt hageår!
    Flotte bilder av flotte skulpturer!
    Lenge siden jeg har vært i botanisk nå.

    SvarSlett
  5. Takk for kommentarer! Det kommer flere pileskulpturer etter hvert!

    SvarSlett