fredag 20. februar 2015

Litt om spiring og glemte såpotter

Det er ikke så mange vårtegn her i byleiligheten, for ikke å snakke om ute på Skyggebalkongen. Men over kjøkkenvasken er det i alle fall noen spirer som jeg kan dulle litt med. Villpoppelrosene har spirt, ni i tallet. Dette er stauder som skal til feriehagen - men "for the record", jeg har hatt Villpoppelroser her på Skyggebalkongen tidligere - i blogg-headingen ser du faktisk skyggen av en :)

Ni stk Villpoppelrose gleder seg som bare det til lysere tider!
I år er det nok frø i feriehagen det knyttes aller størst spenning til. Å sitte her i byen og prøve å huske hva jeg sådde i høst er jo håpløst. Jeg var nok flinkere med notatene for bare et par år siden. Men en potte jeg husker er Narcissene! Da påskeliljeneløkene som var tatt inn med lauv skulle friseres litt i fjor sommer, viste det seg at jeg hadde glemt å klippe av en blomst, og den hadde gått i frø. Det var fem flotte, svarte frø som jeg har blogget om tidligere.

Grunnen til at jeg er ekstra spent på de frøene er at påskeliljen er kultivert, og i tillegg stod i samme bed som en annen kultivert sort. Så jeg håper som vanlig at det kan bli en spennende krysning :)

Jeg håper at frøene har DNA fra både den fargeglade og dens bleke nabo.
Hadde jeg husket alle såpottene skulle jeg nok ha funnet mer å glede meg til. Nå får jeg i første omgang bare glede meg til å gjenoppdage hva jeg egentlig sådde i høst :)

God helg til deg!

8 kommentarer:

  1. Hei! Herlig med vår på kjøkkenet. Høres flott ut med villpoppelroser!
    Spennende med narcissene også! Hadde vært stas med egne sorter. Tvi tvi!
    God helg!

    SvarSlett
  2. Så koselig med spiring på kjøkkenet :) Jeg har prikleklare blodbeger oppå brødboksen under lys, og paprika + diverse i kuvøse på benken.
    Vet ikke om narsissene er spesielt trofaste, så det blir spennende!

    SvarSlett
  3. Hyggelig med spiring på kjøkkenet, og ganske store så tidlig.
    (her har vi noen små tomat og agurkplanter som står i godt lys på vaskerommet)
    Spennende med frø fra narsisser.
    Ha en fin helg:-))

    SvarSlett
  4. Spennende med nye blandingsfrø! Kanskje alle blir forskjellige? Håper de spirer!

    SvarSlett
  5. Spennende Bille :-)
    Lykke til med frøspirene!
    Ha en riktig fin kveld og helg

    SvarSlett
  6. Kjekt med små frøspirer på kjøkkenbenken, de har vokst bra ser jeg.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Hei alle! Jeg kjenner jo at årets første spiring har trigget interessen for årets sesong! Etter at dette ble postet, har også Duehode spirt her på kjøkkenbenken. Nå mangler det bare noen Blodbegerspirer, så er alt i rute! Og nå nærmer det seg såøkt i feriehagen også, rart hvordan jeg gleder meg mye mer nå enn for bare et par uker siden!
    Nyt søndagen!

    SvarSlett
  8. Alle har frø som spirer...! Og lykke hos dere. Men det blir ikke spiring her da ingen frø er i jorda ennå... men plutselig en dag. Bare de ti neste reisedøgn blir ferdige.
    God uke og kos deg med de små spirebabisene!

    SvarSlett