tirsdag 24. februar 2015

Paprika på balkongen?

Javisst kan du dyrke paprika! Du trenger ikke engang et drivhus, for det er mulig å få et godt resultat på balkongen, terrassen og i hagen. Bare ikke her på Skyggebalkongen, for plantene trenger sol og varme for å utvikle modne frukter.


Jeg tok allikevel vare på noen frø fra søtpaprikaen som ble brukt til forrige fredagspizza. Frøene kom i jord, og forhåpentligvis ivrer de som bare det etter å spire der de nå står under lystoffrør. Når du sår frø fra kjøpepaprika, er du ikke garantert at fruktene blir nøyaktig like som opphavet, men det ser ut til at det er ganske lett å få et brukbart resultat. Høyde og bredde på planten kan også variere litt, men alt det der er jo bare spennende!

Det tar imidlertid lang tid fra frø til frukt, og jeg tror at jeg såvidt er innenfor når jeg sår i februar. Da har jeg kanskje noen modne frukter til høstferien. Hvis sommeren blir varm. I mellomtiden vil plantene være dekorative - det er jo heller ikke så dumt :)

Som nevnt kan jeg ikke ha plantene her i skyggen, så de blir med til feriehagen i løpet av våren. Der har jeg tenkt å sette halvparten ut på et lunt sted i hagen, men beholde noen planter som inneplanter i vinduet. Det skal nemlig også kunne gå bra! Men først må jo frøene spire...

Da jeg skulle så frøene søkte jeg litt på nettet, og fant bl.a. en inspirerende tråd på Hagepraten, som er Hageselskapets nettforum. Martin kjenner du kanskje fra før, og det er fordi (hage)verden egentlig er ganske liten :)  Sjekk ut de flotte bildene, og bli inspirert du også!

Og ha en flott februaruke - årets siste!

4 kommentarer:

  1. Der var det flere kjente navn :) Hageverden er nok ikke så stor her i landet, nei! Inspirerende innlegg, for jeg har akkurat fått frø av søtpaprika. Får jo lyst til å så de nå :)

    SvarSlett
  2. Kjekt å kunne så noe som en liker å spise og frø som kommer ut fra paprikaen.
    I hagen dyrker jeg ikke Chili for sneglene spiser både planter og umodne Chili.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg har ikke sådd paprika, men sådd chili for første gang. De spirer som bare det. Skal bli spennende. Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
  4. Hm, må kjøpe paprika til helga og så jeg også. Har gitt opp paprika for jeg trodde det ikke skulle gå på terrassen. Takk for tipset!

    SvarSlett