lørdag 25. april 2015

Årets uvanlige sesong på Skyggebalkongen

Sesongen starter snart, men hvilken sesong? Ja si det! Det eneste som er sikkert er at det ikke blir som det pleier her i skyggen i år.

Jeg kommer til å ha så små ambisjoner at det kan være greit med en liten advarsel. Den store utfordring på balkongen i år blir at jeg kommer til å befinne meg minst like mye i feriehagen som her i byen. Det blir de lengste tørkeperiodene i manns minne, vi snakker fire-fem uker. Et slags eksperiment i seg selv.

Men selv om det hadde blitt en helt vanlig bysommer, ville jeg ligget ekstremt dårlig an i år. De flotte villpoppelrosene visnet da jeg var i feriehagen i påsken, det samme gjorde spisspaprikaplantene, som lå an til å bli årets umulige eksperiment. Inneplanter som har overvintret, og som er tiltenkt en plass i skyggen fra mai, har overrasket med tilnærmet stabilt sideleie og ingen vekst. Det er knapt et friskt skudd i sikte - det har aldri skjedd før!


Frø i utepottene spirer fortsatt ikke, men det hadde jeg heller ikke regnet med. Sesongen kommer senere i skyggen enn andre steder. Ennå kan noen av de trærne jeg sådde i høst finne på å spire, skjønt det er vel minst like sannsynlig at det ikke skjer før til neste år.

Men, man kan jo ikke bare gi opp heller. På kjøkkenet har jeg sådd ny runde med frø fra feriehagen. Etter en uke er Praktpetunia såvidt begynt å spire, mens Dvergpoppel ikke har tittet opp ennå. Jeg prøver noen sånne på balkongen i år. Frøplanter av Blodbeger er i farta, men i år er det god vekst på enkelte planter mens andre ser ut til å visne - det har heller aldri skjedd før!


Det står også igjen et par forkomne paprikaplanter på undervanningsbrettet. Frøplantene fikk en tragisk påske, men jeg har oppdaget små skudd i bladfestene, og ellers lært at de uansett skulle blitt toppet for å buske seg litt. Kan det umulige skje, at disse små grønne knottene makter å lage nye hovedstammer? I så fall må de jo skynde seg litt, for i år må samtlige planter ut på balkongen til 17. mai...

For et par uker siden var jeg faktisk innom en redselsfull idé. Jeg så for meg balkongsesongen 2015 i plastblomstenes tegn! Men nei, jeg vil heller ha en eneste kjøpeplante på balkongbordet enn en balkong full av kunstige planter. Dessuten ville ikke bankkontoen akkurat jublet over impulsive investeringer i plast, nå som jeg har permisjonen.

En ordning blir det vel, og selvsagt blir det oppfølging her på bloggen uansett hvordan sesongen måtte bli :)

God helg til deg!

14 kommentarer:

  1. Det var da trist da. Har du et varmt baderomsgulv får du tre en pose over noen av pottene og få de inn og du får kjappere litt grønt å glede deg over. Jeg spirer alt jeg sår på baderomsgulvet og så etter spiring ut i kjøligere omgivelser. Må se seg litt for hvor man tråkker på badet, men hva gjør man ikke. Faller du så lavt som til plastblomster får du si ifra, så får vi ta en kronerulling for blomsterfornying på skyggebalkongen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for tipset! Jeg pleier å gjøre det sånn, på badegulvet, men bare med de aller første som må sås tidlig. Både Petunia og Hagepoppel spirer som oftest uten så mye ekstra. Nå kommer også de første Dvergpoppelrosene - i alle fall én :) (I år gjelder det visst å ikke selge planten før frøet har spirt) Håper det ikke blir nødvendig med kronerulling, men takk for tanken :)

      Slett
  2. Ja, ja, da er det godt at plantene i feriehagen greier seg bedre, og at du har muligheten for å nyte dem desto mer :-))
    Hva med et par hostaer og en eller annen type selvvanning ?
    Lykke til med spiring !

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, jeg må vel bare flytte fokus litt i år, la det bli så som så med balkongen men kose meg dessto mer i feriehagen :)
      Har planer om litt selvvanning, men 4-5 uker blir nok uansett for lenge. Kanskje like greit om det ikke blir så mye å bekymre seg for der ute i år :)

      Slett
  3. Hei Bille. Så kjedelig at det gikk skeis med frøplantene på balkongen i påsken. Men som du sier, så er det kanskje like greit at det ikke blir så mye å bekymre seg for på bybalkongen i år. Men hva med å dele opp noen stauder du har mye av i feriehagen og plante dem i potter på bybalkongen? Da får du jo litt "instant"og selvlaget hageglede :-)
    Uansett- Ha en flott vårdag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein! Jo, jeg kan alltids ta med noen planter fra feriehagen, men har forsøkt stauder på balkongen tidligere og de greide ikke vinteren. Kanskje det går bedre med andre sorter.

      Slett
  4. Jeg ville også ha prøvd hosta, eller grønnrenner (som du har hatt før?), og andre stueplanter som liker å stå ute om sommeren og ikke trenger mye sol. Eller hva med å prøve kaktus og andre sukkulenter, finnes de som ikke trenger/liker så mye sol også, da trenger du ikke tenke på vanning og de kan godt stå ute om sommeren. Pluss at de er enkle å ha inne om vinteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg! Ja, grønnrenne står klar og skal ut igjen i mai. Setter også ut det meste av stueplanter, men har ikke så mange, og selv Pelargoniumene ser ut til å svikte i år. sukkulenter kan jeg prøve, men trodde at de må ha en del lys selv om de ikke trenger direkte sol? Hm.

      Slett
    2. Følg med på når plantesentrene har halv pris på grønne planter og prøv. Jeg har aldri hatt novemberkaktusen min ute, men vil tro det går helt fint. Hos meg står den i skyggen og skal visstnok nesten aldri ha vann (tror jeg gir den litt for ofte).

      Slett
    3. Følg med på når plantesentrene har halv pris på grønne planter og prøv. Jeg har aldri hatt novemberkaktusen min ute, men vil tro det går helt fint. Hos meg står den i skyggen og skal visstnok nesten aldri ha vann (tror jeg gir den litt for ofte).

      Slett
  5. Det er sanneleg ikkje mykje som har gått din eller plantene sin veg denne våren, men einig med deg, plastplanter er ei dårleg erstatning. Då får du heller henge opp ei fargerik gardin. Det vert vel betre resultat av andresådden tenkjer eg. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Else! Ja, det ser jo ut til at det går bedre med tomatene din, da! :) Fargerik gardin var en finfin idé, kanskje en med blomster på.

      Slett
  6. Nei alt annet enn plastplanter! Ja da er det bedre med kun 1 stk kjøpeblomst:) Uansett- man kan ikke alltid klare alt selv om man gjerne vil (selv om det er en mager trøst). Lykke til på balkongen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for trøstende ord :) Jo, nå er det nye runde med frøplanter på gang, så hvis de bare vokser litt raskt blir det ihvertfall noe å plante ut.

      Slett