tirsdag 16. juni 2015

Georginer - vårens mest kaotiske eventyr

Den egentlige sesongåpningen her i feriehagen er nok utplantingen av georginene. Det skjer vanligvis i månedskiftet mai/juni. Årets utplanting ble litt forsinket, så de siste knollene kom i velgjødslet jord for en god uke siden.

For i år ble det langt mer kaotisk enn det pleier å være...


Mange av knollene hadde allerede lange skudd da de ble tatt ut fra vinterlagring. Det er bare fint at skuddene er i vekst, da er det lettere å se om en knoll bør deles eller ikke. Er det steikende sol ved utplanting, kan muligens skuddene bli litt solsvidde, men ellers pleier de bare å fortsette å vokse etter en kort tilvenning.

Hvert år utvides bedet litt - det skal jo uansett kantes. Hagen er litt kaotisk i noen dager, men er det ikke det haging handler om, da? Å vise naboen at her skjer det noe? :)


Det største kaoset skyldtes manglende merking av knollene da de ble tatt inn i høst. Jeg er ganske flink til å gjøre grundige notater i løpet av sesongen, men når jeg ikke får koblet det til knollene, så er jeg jo like klok når våren kommer...


Halvparten var greit merket. En fjerdedel har jeg en mistanke om hva er. Men så var det alle de andre - hvilken farge har de og hvor høye blir de? Det ble veldig vanskelig å planlegge georginebedet i år, så jeg får meg nok noen overraskelser framover. De lave burde selvsagt stå i front og ikke midt inni. Jeg liker dessuten best om fargene grupperes litt. Dessuten håper jeg at den jeg delte i 6 nye knoller ikke er den "stygge" gule som jeg egentlig vil kaste! Stygge i anførselstegn, selvsagt - det finnes jo ingen ordentlig stygge georginer...

I høst skal jeg faktisk holde foredrag om georginer, det skal bli spennende, og jeg får være ekstra flink til å knipse bilder i år :)

5 kommentarer:

  1. Hei! Du skal se at hevnen er gul. Det er spennende med overraskelser.
    De to siste årene har jeg sådd fargeblandinger og har de samla i ett bed. I år det pomponger meg forskjellig farger.
    Kaos er det ofte i hagen vår. Sånn er det bare. Snart er det ferie. Gleder meg til å holde på uten å måtte dra på jobb.
    Det foredraget har jeg lyst til å høre. Anne

    SvarSlett
  2. Jeg må grave opp et bed for å få ned georginene mine i år - og det gruer jeg meg litt til... Den gule blomstrer alt her - i trauet sitt! Men mange av knollene har ikke spirt - de var kanskje for små og inntørka. Enig med Anne - gleder meg også til å holde på uten å dra på jobb = no heft nå for tida :-)

    SvarSlett
  3. Fint at det er flere enn meg som er litt sene med georginene io år :) Gleden ligger jo i at så snart de er kommet i jorden er det bare å rigge seg til en fluktstol og vente på skuddene. Det går som oftest utrolig kjapt, mine er allerede i god vekst.

    SvarSlett
  4. Du får en spennende sommer:) Godt å høre at det ikke bare er jeg som tror jeg har god hukommelse helt til jeg står der og ikke kan kan huske hvilken plante det er. Lykke til:)

    SvarSlett
  5. Syns bedet er blitt veldig spennende i formen etter at det ble utvidet. Jeg holder også på å grave et nytt bed, kanskje jeg skal få meg noen georginer. Hvordan er det med sneglene, er ikke de veldig glad i dem?
    Hilsen fru Hald

    SvarSlett