torsdag 30. juli 2015

Deadheading og en svart overraskelse

Det er sommer i feriehagen, og det betyr daglige lukeøkter, og etter hvert også deadheading.


Det er godt at akeleiene kan klippes ned før den første georginen kommer i blomst. Begge er det nemlig rikelig av, og begge må deadheades. Noen nye akeleier dukker opp uansett, det er jo nærmest umulig å fjerne absolutt alle frø.


En bøtte full av akeleiefrøhoder er faktisk ganske dekorativt :)

Men enda mer dekorativ var denne yndige fiolen som dukket opp som overraskelsesgjest i en potte fra i fjor.


Jeg har ingen fioler i feriehagen, men husker at det dukket opp en liten og tett stemorsblomst i fjor. Denne svarte skjønnheten er imidlertid ca 25 cm høy, og har flere blomsterstengler. Aner ikke om den da kan stamme fra fjorårets stemorsblomst? Og er den noe å ta vare på, eller er den helt borte igjen til nese år?

Mystisk... :)

7 kommentarer:

  1. Valler var den uansett- enten den er en tilfeldig gjest eller har kommet for å bli :-) Jeg får stadig vekk stemorsblomster som dukker opp rundt om i hagen. Jeg lar dem stå. De er jo både fine- og ikke- invasive :-) Jeg ønsker deg en fortsatt fin sommer i feriehagen!
    Stein

    SvarSlett
  2. Hei!
    Den nesten svarte stemoren har vi også. Jeg tror det er tredje året på rad at den har frøsådd seg. Dukker opp flere steder. Liker det veldig godt. Deadheades gjøres det her også, men det gjelder å ikke bli alt for god. Da får vi ingen overraskelser neste år. I år har jeg for første gang tagetes som har frøsådd seg. Den har ikke blomstret. Så det skal bli spennende. Ser at det er en kryddertagetes.
    God sommer i feriehagen! Anne

    SvarSlett
  3. Fin stemor! Jeg tør ikke "deadheade" akeleier og revebjeller for jeg har lyst på masse overraskelser til neste år - dessuten har noen bedt om frø. Men det er veldig stygt i bedet nå...

    SvarSlett
  4. Det var en søt liten Fiol som blomstrer hos deg nå. Her klippes også endel frøstander ned.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  5. Ja, man vet jo aldri når det gjelder stemorfioler. Denne ville jeg latt i fred i tilfelle...

    SvarSlett
  6. Den svarte fiolen dukker opp her og der hos oss, særlig i grusen og andre tørre steder. Jeg synes den er fin og lar den stå.

    SvarSlett
  7. Den sorte Fiolen er jo bare nydelig. Jeg kjøpte en slik som staude i fjor, men klarte dessverre ikke bevare den særlig lenge. Den ble oppspist av ett eller annet dyr og kom aldri igjen. Skulle gjerne ha sett den igjen her hos oss.

    SvarSlett