torsdag 4. februar 2016

Livstegn fra balkong i vinterdvale

Joda, jeg finnes fortsatt, og jeg er til og med tilbake på Skyggebalkongen etter nesten fem uker i blomstrende utlendighet. Men jammen har jeg glemt bort hele blogglandia i en måned - nå måtte det faktisk flere forsøk til før jeg greide å logge på :)


Årets balkongsesong virker å være lysår unna - vintermørket henger fortsatt igjen her på skyggesiden, Mens dagslyset jo gradvis kommer tilbake og våren ikke er langt unna, kjenner jeg nok at vinterdvalen sitter godt i rent mentalt. Med flere prosjekter å jobbe med på hjemmekontoret, har ikke balkongen blitt ofret et eneste lengtende blikk - foreløpig.

Men Skyggebalkongen er i alle fall klar! Den ble pusset opp i høst, og alt skulle jo ligge til rette for en ekstra giv i år! Helt ærlig synes jeg ikke at fornyelsen be så dramatisk, og den er fortsatt på bare to kvadrat. Den største forskjellen er at gulvet har fått nytt belegg, og det blir nok lettere å holde det rent fordi overflaten er hel og glatt. Rekkverket er det samme gamle, men med nye plater. Takrennen i hjørnet er byttet ut, og det var vel på tide, selv om jeg jo fokuserer mer på plantene enn takrennen når sesongen er i gang.


Foreløpig står det en stakkars Saxifraga på balkongen. Den jeg vant på et klubbmøte i Blomstervenners Klubb i høst. Det ser ut til at den greier seg bra, og om et par måneder skal den bli med til feriehagen. Kanskje jeg skal beholde en avlegger her på balkongen bare for å ha et prosjekt :) Alle staudesåpottene fra i høst ble kastet p.g.a. vedlikeholdsarbeidet, så dette blir første sesong på lenge at jeg starter med nesten ingenting.

En ypperlig anledning til å finne på noe nytt? Det er i alle fall tid for å legge noen lure planer...

God helg!

7 kommentarer:

  1. Det blir kjekt med en ny vår med blanke ark på skyggebalkongen, mange muligheter.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
  2. Ja, her kan du godt få plass til en liten furu.:)
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Av og til blir blogging litt fjernt og av og til dauer det meste fordi en har mye annet å gjøre. Fordelen er jo muligheten til å begynne på nytt - det er faktisk plass til nye planter :-)!

    SvarSlett
  4. Det er deilig å kunne legge bloggen litt på hylla, vi har behov for det. Nå som det nærmer seg vår, så begynner det å klø i fingrene igjen - på alle fronter.
    Ha en fin søndag. vivi

    SvarSlett
  5. Ja, en bloggpause gjør seg, liksom en lang pause fra hagen! Men det er rart med det, så snart en begynner å så, eskalerer det ganske raskt til å bli nærmest en besettelse......Og det selv om plassen burde begrense mangfoldet som puttes i små potter, he-he!

    SvarSlett
  6. Heisan Bille.
    Hyggelig å lese et innlegg fra deg igjen. Det må bety at våren ikke er så langt unna? :-) Jeg har også hatt en lang bloggpause i vinter. Det har vært godt å ikke stresse med å finne tema å skrive om. Nå kjenner jeg at hagelysten begynner å melde seg igjen, så kanskje kommer blogginteressen til å blusse opp igjen snart også? Uansett skal det bli spennende å se hva du gjør på balkongen nå som du nesten starter med "blanke ark"
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett
  7. Takk for hyggelige kommentarer, godtfolk :) Joda, det kribler nok litt igjen etter hvert. Og jeg er også spent på hva det blir på Skyggebalkongen i år. Noe grønt i alle fall :)

    SvarSlett