fredag 19. mai 2017

Sesongstart på balkongen

Vår i anmarsj! Det vil si - i slutten av mai er et vel selve sommeren som banker på. I dag har jeg hatt innspurt på hjemmekontoret med diverse hasteoppgaver, og det ble nesten middagstid før jeg fant ut at det jo var en flott vårdag med perfekt temperatur for balkongrydding!

Og siden balkongen ikke har fått noen oppmerksomhet hittil i år, var det litt å gjøre her ute. På kjøkkenbenken står det tross alt flere frøplanter som må ut snarest mulig. Faren for nattefrost er over for i år!


Det er skikkelig møkkete på en bybalkong etter en lang vinter, jeg fatter ikke at det kan komme så mye skitt svevende fra trafikken, men det gjør nok det.


Voksduken som beskytter det gamle tv-bordet kjenner du kanskje igjen? Her har det stått en krukke, men med litt såpe og vann ble duken fin nok til å gjøre nytten enda en sesong...


Å feie en overmøblert balkong på to kvadrat er nok mer krøkkete enn man skulle tro. Ting må flyttes på hele tiden, og uansett dunker enten kosteskaftet eller jeg borti det meste.

Fikk gleden av å potte opp en del frøplanter som har stått inne under lysstoffrørene altfor lenge. Det vil si, flere har vokst helt opp i røret og svidd de øverste bladene. Jeg satser på at det blir dekket av nye blader som nok spretter fram i rekordfart.


Grønnrenne er blitt tradisjon på veggen. Hvis jeg hadde vært her hele sommeren ville jeg hengt opp krukker med pelargonium, sånn som det gjøres ved Middelhavet. Men jeg har som vanlig tenkt å tilbringe deler av sommeren i feriehagen. Da er grønnrenne et frodig og dekorativt alternativ, selv om det ikke blir noen overveldende blomstring. De tåler fint å tørke, og når de en sjelden gang vannes, tåler de en skikkelig rotbløyte. Ganske perfekt som høythengende veggpryd.


Nå gleder jeg meg til noen dager i feriehagen. Der må jeg nok starte med intensiv luking, men det skal plantes i krukker og frøplanter skal pottes opp etc. Og så er det som vanlig spennende å sjekke hva som har dukket opp i de bedene hvor skvallerkålen ennå ikke har tatt helt over.

Nyt helgen!

7 kommentarer:

  1. Hadde det på akkurat samme måten. Det var sjokkartet å komme ut i sol og varme.
    Ja, mange frøplanter har blitt stående inne under trange og nøysomme kår grunnet maikulde...
    Grønnrennere er jo dekorative!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Godt å komme i gang, ja. Gleder meg til å få undervanningsbrett og hærmygg ut av kjøkkenet :)

      Slett
  2. Jeg tror at pelargonia hadde klart seg helt fint på balkongen din selv om du er borte noen uker, de er jo halvsukkulente. Prøv vel, ser de har røde til 25 kr på Plantasjen nå, og da går det jo an å prøve. Ha en fin dag, vi sees snart. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Har flere pelargoniaer som skal ut etter hvert, men selv dronning Ingrid kommer sjelden med mer enn et par blomsterstilker i løpet av sesongen. Har alltid tenkt at de ville likt litt mer lys.

      Slett
  3. Hei. Det må jo gjøres rent der ute selv om terrassen er aldri så liten. Grønnrennere er jo dekorative. God helg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det er en god følelse da når det er vasket og klart på balkongen. Heldigvis blir det ikke så møkkete her ute i sommerhalvåret, da blir det tørket litt med en klut dann og vann. Eller kanskje svevestøvet blir tyngre i sommerhalvåret pga høyere luftfuktighet etc og ikke svever like langt og høyt. God helg!

      Slett
  4. Det var fint å vite om grønnrenner! Kjekt med planter som tåler både tørke og rotblaute. Fredsliljer gjør også det.

    SvarSlett