tirsdag 1. mai 2018

Endelig kom mai, du skjønne milde

Vi er sikkert enige om at vinteren var ekstra lang i år. Men da det plutselig ble tendenser til vår, var det faktisk allerede generøst mange lystimer og nokså stabil utetemperatur. Jeg venter riktignok med å flytte ut på Skyggebalkongen til rundt 17. mai, men de siste ukene har i alle fall vært preget av optimisme. Jeg fikk til og med kjøpt inn 40 L jord som nå troner på kjøkkengulvet. Det blir fort dyrt med de småposene fra matbutikken, pluss at kvaliteten jo er litt hipp som happ. Nå er det kanskje ikke så nøye med næringsrik jord til prikleplantene, det er jo ikke så lenge til de plantes ut i krukker og kar. Da blander jeg inn litt mer næring.


Enn så lenge er det vårstemning innendørs. Som vanlig står såpotter og prikleplanter om hverandre på undervanningsbrett under overskapene på kjøkken. Lysstoffrør er den beste lyskilden jeg kan tilby de små håpefulle, og stort sett fungerer dette ganske greit. Brettet står oppå melbokser eller norgesglass - i starten så høyt som mulig, og så senkes brettet etter hvert som plantene får litt høyde.


Også i år voker enkelte sorter raskere enn andre. Duftklinten (Amberboa) skal visstnok bli 70 cm høy, og er vel ingen typisk balkongplante, men kanskje kan den bli det? Når jeg har mange planter av samme sort, pleier jeg å flytte noen til vinduskarmene, mens noen får bli igjen under lysstoffrør. Kanskje blir det for lite lys i vinduskarmene, men de skal jo uansett venne seg til et liv i skyggen, og da er det vel ikke så dumt at noen får herde seg litt.


Petunia og Prydtobakk (Nicotiana) er ikke så nøye på lys, prikleplantene på bildet over skal nok ha det greit til de kommer ut.

Blodbegerstiklingene (Rhodochiton), som ble med fra feriehagen, har rotet seg og er i fin vekst. Om 2-3 uker bør de være store nok til å bli plantet ut. Blodbeger er ingen pingle, og tåler lave nattetemperaturer helt greit. I feriehagen opplevde jeg faktisk at en Blodbeger overvintret i et bed.

I kveld skal jeg prikle Zinnia og Atlasblomst (Sommerazalea, Godetia), og en sort til. Det blir nok trangt om plassen, men jeg får finne en løsning som alle involverte kan leve med...

Ønsker deg en flott mai!

7 kommentarer:

  1. Kjekt med mange småplanter som pryde balkongen i år, blir spennende å følge med.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blir spennende for meg også, mistenker at noen av plantene blir altfor store, men det finner jeg tidsnok ut av :)

      Slett
  2. Du er godt igang med produksjon:-) Lysstoffrør fungerer veldig bra. Vi har hengt lysstoffrør over vaskemaskin, og laget en benk over til frø plantene.
    Håper plantene vil trives på skyggebalkongen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det fnnes alltid plass til noen flere planter og hyller og lyskilder :) Her blir det straks utplanting, blir fint å rydde kjøkkenbenken :).

      Slett
  3. Denne tida hvor pantene vokser er innmari spennende, men også litt stressende. Ja, la oss håpe at mai blir skjønn og mild. Kanskje er denne natta den siste kalde.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, stress med plassmangel og sånn, men jeg har begrenset mengden litt ved å prikle to og to i samme potte etc. Men nå skal de fleste ut, så da blir det null problem - eller, kanskje det blir plassmangel på balkongen istedet :)

      Slett
  4. I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much...
    Thanks for sharing the good information!
    starbet login

    SvarSlett