onsdag 11. april 2018

Feriehagen redder Skyggebalkongen

Jeg pleier å ha Blodbeger (Rhodochiton) her på Skyggebalkongen, den er en av få planter jeg har fått til å trives greit i det mest skyggefulle hjørnet. Men i fjor ble det ingen frø, gitt. Året før måtte jeg få frø fra feriehagenaboen, som muligens har opprinnelse fra bybalkongen min. Jeg hadde jo tenkt å være selvforsynt, men har ikke lykkes helt med det. Hvis jeg bestøver noen av de tidligste blomstene på balkongen har planten rukket å modne frø selv om den altså får svært lite sol - kanskje en time tidlig morgensol.


De siste årene har jeg også hatt blodbeger i krukke(r) i feriehagen, i påsken oppdaget jeg jammen at jeg for første gang har overvintret en blodbegerkrukke innendørs. Jeg husker ikke alt jeg har gjort ved sesongstenging før vinteren. Det skjer plutselig og impulsivt gjerne en time før avreise. Planten har tilbragt vinteren i 10 varmegrader, men var allerede i god vekst.

Flaks for meg! Dermed kunne jeg klippe av flere grener som jo gir en fyldigere plante, men som også gir stiklingsmateriale til Skyggebalkongen. Stiklingene står nå i jord, og så er det bare å krysse fingrene for god rotdannelse! Hvis bare et par stilker roter seg, kan jeg alltids klippe nytt stiklingsmateriale senere.

7 kommentarer:

  1. Så fint. Jeg vil forresten anbefale fuksia for skyggebalkongen. Tror de fortsatt selger stiklingplanter for noen tiere på hagesentre. Her har hele ettermiddagen blitt tilbragt i hagen, for første gang denne våren. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, har prøvd Fuksia tidligere, kjøpte et par sånne småplanter, men det ble aldri noen ordning. Tror rett og slett at de ikke kom skikkelig i vekst. Vet de takler skygge, men kanskje de trenger litt mer lys for å komme i gang.

      Slett
  2. Alltid hyggelig med slike overraskelser:-)
    Har dessverre aldri fått til blodbeger, men forsøker hvert år med småplanter..
    Lykke til med stiklingene.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg har egentlig hatt mer hell med frø enn stiklinger, men det er verdt et forsøk. Blodbeger gjør seg så godt her på balkongen. Stiklinger har jeg satt tidligere år men aldri så tidlig, og de tar lang tid på å sette røtter.

      Slett
  3. Smart!
    2017 var ikke en sesong for frø på blodbeger. Heldigvis hadde jeg frø fra den utmerkede 2016-årgangen. Har nå masse lubne småplanter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, holder de spireevnen såpass lenge? Jeg sådde noe "rusk" jeg hadde liggende, men har ikke sett noen spiring ennå.

      Slett
  4. She's a very beautiful young lady, but of course you needn't be told that. Sounds like great fun and I hope everyone have an evening to remember!

    ผ่านเว็บ B2BET**

    SvarSlett